03 februari 2011

Näringsliv + kultur = sant?

Framtidens kultur går i graven under året och går över i det nya projektet som heter Kulturbryggan och löper på två år. Regeringen Reinfeldt har en fortsatt avvaktande inställning mot kulturen och egentligen är det bara Folkpartiet liberalerna som har ett kulturprogram värt namnet i Alliansregeringen, om jag som folkpartist får säga min mening.

Kultur och näringsliv i skön förening skulle kunna vara så givande för varandra...det kommersiella som gifter sig med kulturens trovärdighet kan ge kulturen och näringslivet ett värde att värna om. Att från näringslivet sponsra kulturevenemang kan innebära att kulturen når fler, även den smala kulturyttringen som inte är main stream, men därför inte mindre viktig. Det stavas samhällsnytta och här bör även regeringen värna den smalare och radikala kulturen. För företagen skulle det kunna innebära början på nya innovativa tankar och lösningar, att tänka nytt & annorlunda.

Intressanta siffror i sammanhanget när man talar om sponsring är att fler faktiskt går på teater än på hockey och fotboll i Sverige. Att hitta samarbetsmöjligheter utan att kulturarbetarna känner sig motarbetade och rädda för att tvingas till stora kompromisser, och utan att företagarna lägger sig i det konstnärliga tror jag skulle kunna innebära konkurrensfördelar för företagen samtidigt som det för kulturarbetarna kan öppna nya vägar.
Sen tror jag att kulturarbetarna måste våga ta betalt, våga vara entreprenöriella i större utsträckning och våga marknadsföra sig tydligare. Alla behöver upptäcka kulturens kraft, därför finns det ett självändamål i att kulturen når fler.

Inga kommentarer: