26 februari 2011

Malaria dödar nästan en miljon barn varje år

Det är mycket som sker i världen just nu, både i smått och stort. Idag vill jag uppmärksamma barnen och därför låter jag dig ta del av nyhetsbrevet från Unicef:


”Jag saknar mina barn och jag är rädd för att jag också kommer att förlora den yngsta.” Inom loppet av ett år förlorade Saweba Abu i Ghana två barn i malaria. Deras liv kunde ha räddats med hjälp av ett myggnät, men Saweba hade inte råd.

Sawebas historia är tyvärr inte den enda i sitt slag. Varje år dör nästan en miljon barn i malaria. Det kan vi förhindra. För 44 kr kan du köpa ett myggnät nu.

Malariamyggorna sticker oftast på nätterna och det bästa sättet att skydda barnen är att se till att de sover under myggnät. UNICEFs nät är impregnerade med anti-insektsmedel och har visat sig vara mycket effektiva. Rätt använda kan de minska antalet sjuka i malaria med 50 procent – och det behövs verkligen.

Saweba har nu fått ett myggnät. ”Jag är så lycklig, eftersom jag vet att mina barn inte kommer att få malaria”, säger hon. Nu kan Sawebas lilla dotter sova i lugn och ro. Men, det finns miljoner barn i Afrika som är tvungna att tillbringa natten utlämnade åt malaria-myggorna. Du kan hjälpa dem. Köp ett myggnät nu.


Tillsammans kan vi ge de här barnen en framtid.
Stort tack.


Vänliga hälsningar,
Marion Faillard


P.S. När du handlar myggnät i vår gåvoshop skickar vi de till de barn som behöver de mest. Som tack får du ett fint gåvobevis som du kan spara eller ge till någon du tycker om. Mer information på http://www.unicef.se/

Inga kommentarer: