21 februari 2011

Girigheten / Jämställdheten

Jag hör på nyheterna att girigheten breder ut sig bland banker och fondbolag enligt en kartläggning som Finansinspektionen har gjort. Vi konsumenter får dock ännu inte reda på i vilka bolagsstyrelser man väljer att strunta i det nya regelverket för bonusar och rörliga löner.
Finansmarknadsministern varnar och säger att detta kan innebära ännu strängare regler - "Finansinspektionen bör vidta ytterligare åtgärder om det krävs för att säkra att bonusar i finanssektorn inte ska skapa drivhus för girighet och ökat risktagande", säger Norman. FI menar att det är uppseende väckande dåliga resultat som framkommit och som tydligt visar på att det behövs en attitydförändring i finansbranschen. Jag ser fram emot att få namnen på dessa bolag...

Snart kan vi se fram emot en 100 års jubilar - den 8 mars firar den internationella kvinnodagen sin födelsedag. Kvinnors ojämlikhet uppmärksammades första gången våren 1910...Förslaget kom från en tysk kommunist vid namn Clara Zetkin.
Orsaken till att dagen firas just 8 mars är att det var kvinnors demonstrationer som orsakade tsarens fall i Ryssland våren 1917.  
Här kan jag givetvis inte undgå att dra paralleller till de kvinnodemonstrationer som just nu hålls i Italien - beware Berlusconi...rörelsen kallas "den 13 februari" och är en gräsrotsrörelse, vill du visa din sympati, bär en vit halsduk. Mina tankar går även till de demonstrationer som hålls runt om i Nordafrika, Iran och Kina för närvarande, där både män och kvinnor förenat sig i kampen mot despoter, för demokrati och mänskliga rättigheter.
Det glädjer mig att den politiska ursprunget till internationella kvinnodagen kommer från liberalt håll, det var liberala partier som låg bakom den kvinnliga rösträtten där den infördes!

Till sist kan jag rekommendera filmen "Sarahs nyckel" en mycket gripande berättelse som hjälper oss att aldrig glömma de fasansfulla åren 1939-1945.

Inga kommentarer: