24 september 2011

Utveckling eller avveckling?

Trist och tråkigt och mycket beklagligt tycker jag att det är att det finns de som har så svårt att se det positiva med utveckling och kanske till och med skulle vilja stanna utvecklingen helt. Jag tänker nu på en del av dem som i Nora är engagerade i föreningen Nora Bergslags veteranjärnväg, som trots att allt har gått rätt och riktigt till ändå protesterar mot planerna på byggandet av resecentrum i Nora...Nora behöver länspendeln, länspendeln och övrig pendlartrafik behöver ett resecentrum.

Att Nora behöver länspendeln för att bli en attraktiv förortskommun till Örebro är något som diskuterats i många år. Vill vi kunna utveckla Nora måste vi få inflyttning, inflyttning betyder mer skatteintäkter för kommunen och ökad skattekraft är den viktigaste inkomstkällan i Nora såväl som i andra kommuner runt om i Sverige.
Skatteinkomsterna gör att vi kan säkra en skola i världsklass, en god barnomsorg och en värdig äldreomsorg. Skatteinkomsterna ser till att vi kan hålla kvalitet på vägarna i kommunen, ha vårt bibliotek öppet och ordna arrangemang för alla åldrar. Vi är många som vill att kommunen skall växa och utvecklas och inte utarmas till att bara bli en trevlig ort att besöka en dag på semestern, därför känns det extra trist att det finns människor som ser utveckling som något hotfullt.

Visserligen finns inte det formella tillståndet ännu från Trafikverket/SJ:s sida men det förefaller mig otroligt att Trafikverket som bidragit med tre miljoner kronor till resecentrumprojektet inte skulle ge tillstånd i andra änden, eller hur?

2 kommentarer:

Andreas Lejbro sa...

"Nora behöver länspendeln" En av dom få gånger som jag håller med dig :-)

Bort med bussarna från torget och gör prästgatan till gågata... Tycker jag.

Håller med dig om det tråkiga med en del Norabors konservatism, den är en av anledningarna till att jag inte längre bor i Nora. Dock inte den ända.

Ett lågprisvaruhus eller två och billigare tomter tror jag också kan främja inflyttandet.

Anonym sa...

Med bussarna eller tåg anslutningar blir Nora även attraktiv för helg besökare och dagsutflykter inom länet. Nora har mycket att bjuda av värlsklass, även här behövs lite mer angagemang av alla. I slutänden betyder det igen skatteintäkter och ett mer attraktivt komyn.