05 september 2011

Censur eller inte?


Rasistiska, personliga påhopp och kränkande tillmälen är vardagsmat på kommentarsfunktionen på våra nättidningars upplagor. Nu har flera tidningar valt att ta bort kommentarsfunktionen helt för att komma tillrätta med detta.

När jag först läste det tyckte jag att det var vettigt, vet själv att jag har valt att inte delta i debatten på nätet just på grund av att jag anser att man bör kunna stå för sina åsikter, dels att jag anser det helt ointressant att delta i en debatt som håller en så låg nivå som på bland annat vår egen lokaltidning Nerikes Allehandas webupplaga.

Vid närmare eftertanke så borde det inte vara svårare att "hålla rent" på tidningarnas kommentarsfält än vad det är för mig att göra det på min blogg när människor kommenterar. Att helt enkelt kräva att inläggen varken är rasistiska, kränkande eller innehåller personliga påhopp kan givetvis varje tidning ställa som krav.

Det går även att kräva en inloggning där man får uppge namn osv. för att säkerställa att debatten hålls på en läsvärd nivå. Troligen är det en klokare väg att gå än att stänga av kommentarsfunktionen helt för människor som vill göra sin röst hörd. Visst borde väl det vara en vettig kompromiss?

Inga kommentarer: