31 mars 2011

Så enkelt, så självklart

Du har väl inte missat att besöka Tysslingen för att titta på svanarna som kommer i stora grupper nu? Utställningar i magasinet och möjligheten till fika gör det till ett härligt utflyktsmål.
Förundras över Antikrundan som just nu går på tv, vilka gräsliga föremål som människor kommer dragandes med...personligen skulle jag nog ha kastat de flesta gräsligheterna utan att bry mig om att ta reda på värdet.

Snart är det val igen, i Örebros ena valdistrikt. Helt nödvändigt med tanke på alla oklarheter som uppdagades, men visst måste det kännas märkligt att återigen gå in i en valrörelse. Själv har jag knappt hämtat mig från den "riktiga", 2010...

En av valets stora frågor i Örebro tycks bli frågan om heltid för vad som kallas för "välfärdens medarbetare". Kent Persson (M), kommunstyrelsens ordförande i april, menar att rätten till heltid är en rättvisefråga men även en strategisk fråga för kommunen som arbetsgivare. Jag kan bara hålla med Kent, visst är rätten till heltid en självklar väg att gå när kommuner står inför stora utmaningar med hur de ska locka till sig personal för att arbeta inom framförallt omsorgen. Det är stora personalgrupper som skall ersättas inom en ganska snar framtid.
Desto märkligare att socialdemokraterna inte har drivit denna fråga tidigare, de har ju suttit vid makten både i riket och i Örebro kommun under en lång följd av år och verkligen haft chansen att visa framfötterna som arbetsgivare. Redan 2001 togs beslutet om heltid av S-kongressen.
Kvinnlig arbetskraft används alltför ofta som ett dragspel i konjukturen, dessutom fortsätter man inom vården med de delade turerna, dvs att jobba fyra timmar, vara ledig fyra timmar och sedan få återvända till jobbet fyra timmar. Visa mig en av män dominerad produktionsanläggning där delade turer förekommer och accepteras. Nej, fram för ett mer jämställt arbetsliv!

Inga kommentarer: