27 mars 2011

Hållbara varumärken

Eller på engelska, Sustainable Brands 2011, grundas ursprungligen på FN:s Global Compact principer vilka är:
mänskliga rättigheter eller socialt ansvarstagande - 2 underprinciper
arbetsförhållanden - 4 underprinciper
miljöansvar - 3 underprinciper
motverka korruption - 1 underprincip Du kan läsa mer om principerna här

Totalt tio stycken underprinciper är alltså styrande. Syftet med Sustainable Brands är att på ett tydligt sätt markera vikten av ett affärsorienterat förhållningssätt med det hållbarhetsarbete som drivs. Totalt är idag fler än 6000 företag i över 130 länder anslutna. ursprungligen kom förslaget från FN:s förra generalsekreterare Kofi Annan.
Sustainable Brands mäter via intervjuer vad svenska konsumenter har för åsikt om 151 av de viktigaste varumärken som finns på den svenska marknaden. Dessa varumärken är utvalda för att de har verksamhet i Sverige, antalet anställda, marknadsandel och varumärkeskännedom, se här vad som krävs.

Topp femlistan ser ut som följer:
1. Coop
2. ICA
3. Volvo
4. Arla
5. IKEA
Vinnaren Coop ser det som viktigt att hela tiden förnya och förstärka kraven på hållbarhet i takt med att ny teknik för en mer hållbar miljöpåverkan tas fram. Vikten av att stora bolag ställer krav på sina leverantörer kan inte underskattas i miljöarbetet. Det gäller att aldrig slå sig till ro! 

Inga kommentarer: