06 mars 2011

Rätt till vård och skola för papperslösa

I veckan togs ett enigt beslut mellan Allianspartierna och Miljöpartiet om migrationspolitiken som även inkluderar papperslösas rätt till vård och skola. Detta kommer nu inte bara att gälla barnen utan alla papperslösa. 
Folkpartiet har tidigare tagit ett beslut om papperslösa barns rätt till skola och vård vilket för mig är självklart. Barnen kan inte råda över den situation som deras föräldrar satt dem i.  

Däremot blir jag lite bekymrad när man nu säger att alla papperslösa som väljer att gömma sig i Sverige i stället för att låta utvisningen verkställas nu ska ha dessa rättigheter.
Jag kan förstå det ur sjukvårdspersonalens perspektiv - de som ställs inför orimliga avväganden i den akuta vårdsitationen - att de ska kunna hänvisa till ett lagrum.  Kostnadsskäl är inte mitt argument utan det faktum att vi möjligen riskerar att skapa ett parallellt samhälle där de medborgerliga rättigheterna ska kunna utnyttjas av alla, även av dem som inte fullgör sin medborgerliga skyldigheter. Vilka signaler skickar vi då? Till de människor, som av olika skäl, väljer att gömma sig? Till de människosmugglare som säger "släng ditt pass", till dem som faktiskt inte har skäl för att få stanna här - det finns ju avslagsskäl som är välgrundade.
Vad blir värdet i att söka medborgarskap? Om jag redan har tillgång till vård och skola, de mest fundamentalt viktiga delarna i vårt välfärdssamhälle, vilka incitament har jag då för att fösöka bli en medborgare i landet Sverige?
Vore det inte bättre att snabba upp asylsökande processen, att skyndsamt hantera de utvisningar som är aktuella och på så sätt minimera risken att det papperslösa samhället får en chans att växa? Jag känner mig som sagt högst osäker på att detta är rätt väg att gå, vad tycker du?

2 kommentarer:

Kvarnis sa...

Kloka ord Gabrielle.

Anonym sa...

Svåra frågor det där. Av mina egna erfarenheter av mina kontakter med asylsökande personer så verkar det stora flertalet ändå inte uppfylla flyktingstatus om de sa sanningen. Folk har det svårt men är inga flyktingar.

Då kan man undra om varför vi inte skall ge folk skola och sjukvård till människor som råkade ha oturen att inte lyckas spela upp den historia som krävs för att bli insläppt i det svenska systemet.

Jag kan tycka att det är lika bra att ge dem servicen. De har ändå lagt ner stora pengar för att komma hit. Att de kommer hit är för att vi inte inför system som gör det väldigt mycket svårare att bedriva flyktingsmuggling. Det är där vi skall lägga ner krutet tycker jag.