09 mars 2011

Brev från jämställdhetsminister Nyamko Sabuni 8 mars

Idag låter jag dig ta del av Nyamko Sabunis veckobrev:
Vänner,


Idag uppmärksammar vi internationella kvinnodagen. Runt om i världen begränsas kvinnors frihet när det gäller utbildning, arbete och trygghet. Även i Sverige begränsas individers liv på grund av förlegade synsätt på kön. Att uppmärksamma detta en särskild dag är bra - men kampen förs varje dag, året om.


Igår deltog jag vid ett ministermöte i Bryssel där en jämställdhetspakt antogs. Det är viktigt att jämställdhetsfrågorna lyfts på Europanivå. Bara sex av tio europeiska kvinnor förvärvsarbetar. Fortfarande tjänar kvinnor endast 80 procent av vad män tjänar. Vi vet vad som måste göras för att förändra detta. Viktigast är att barnomsorg och förskola byggs ut i hela Europa. Alltjämt når inte många av medlemsländerna målen för tillgång till barnomsorg. Det är inte märkligt - ännu håller reaktionära krafter tillbaka utvecklingen inom området.


Jag skriver mer om vad som måste göras på Europanivå här


När jag utnämndes till jämställdhetsminister 2006 sa jag att våld mot kvinnor är den mest akuta jämställdhetsfrågan. Den är akut därför att våldet fortfarande är utbrett i Sverige. Detta står jag fast vid. Rätten att inte utsättas för våld är inte bara en jämställdhetsfråga, utan i högsta grad också en fråga om demokrati och de grundläggande mänskliga rättigheterna. Många kvinnor lever under ständiga hot mot sitt liv och sin frihet. Vi kan inte acceptera att kvinnors liv begränsas av män som hotar, misshandlar och i extrema fall till och med mördar. Hemmet ska vara en trygg plats - inte en brottsplats.

Idag skriver jag på SVT:s sida om Folkpartiet och regeringens satsningar för att stoppa våldet mot kvinnor och vår vision för framtiden.
Läs artikeln här.


Jag avslutar dagen med att tala på Historiska museet i Stockholm som uppmärksammar kvinnors situation i Kongo. Det systematiska förtrycket och sexuella våldet som drabbar kvinnor i krigets Kongo är nästintill omöjlig att föreställa sig. Dagar som denna är en maning till konkret handling mot orättvisorna, i såväl Kongo som i Sverige.


Vänligen,


Nyamko Sabuni

Inga kommentarer: