21 juni 2011

Because we´ve had enough!

Du som brukar läsa min blogg vet att jag många gånger tidigare skrivit om det faktum att vi alltid talar om för våra döttrar vad de ska och inte ska göra/tänka på för att slippa bli våldtagna men vi talar inte om för våra söner att de inte ska våldta.
Pojkar ursäktas ofta, i smått och i stort med att de är just pojkar. Jag menar att vi måste börja tala med våra pojkar om att det faktiskt inte är OK att våldta, vi måste sluta att betrakta pojkar/män som varelser som inte har kontroll över sina känslor och framförallt sluta betrakta flickor/kvinnor som objekt som bara finns till för att behaga...

Glädjande nog kan jag idag läsa i SvD att slampan är på marsch. Fler kvinnor än jag har reagerat på det faktum att man alltid försöker tala om för för oss hur vi inte ska klä oss för att slippa bli offer för en våldtäkt.
Efter ett sådant uttalande från en polis i Kanada har nu en proteströrelse startat där kvinnor marscherar "till slampans försvar". Plakat med texter som "don´t tell us how to dress, tell men not to rape", "believe it or not my outfit has nothing to do with you" eller "it´s a dress, not a yes". Demonstrationer har hållits runt om i världen - Australien, Nicaragua, Mexico City, även i Stockholm och innebörden är att "ett nej är ett nej" samt att "min kropp är min egen".
En ung studentska i Indien uttrycker det på ett mycket klokt sätt som sammanfattar mina åsikter kring detta "syftet är att visa att problemet inte är vad vi gör, utan vad som görs mot oss".
Så håll utkik, kanske kommer det snart en "marsch för slampan" nära dig! Via länken kommer du till ett inlägg om marschen i Toronto på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=3vOCnZOcr8w

Inga kommentarer: