20 juni 2011

Ett glas vin till maten...

För dig och mig är det självklart att kunna ta ett glas vin till maten om vi vill.
För dem som finns på våra äldreboenden idag är det inte alltid självklart, trots att det borde vara det. Att bli äldre innebär ju inte att mina vanor och önskningar förändras, de flesta av oss har kvar samma krav på komfort och glädje i livet även sedan vi flyttat in på ett äldreboende. Vi har ju heller inte omyndigförklarats bara för att vi flyttat in där. 

I samband med valet 2010 gjorde jag en hel del besök i äldreomsorgen i Nora och kunde till min glädje konstatera att möjlighetet att få ett glas vin till maten fanns på våra boenden. Min stora idol på äldreomsorgsområdet är Tyra Frank, det vet ni som brukar läsa min blogg regelbundet. Tyras filosofi är att ett äldreboende skall vara som ett hem, ett hem som man kan längta till. Hos Tyra är ett glas vin till maten ibland, eller en Baileys till kaffet en självklarhet.
När jag nu kan läsa att regeringens utredare föreslår en lättnad i regelverket genom att ta bort kravet på serveringstillstånd i gemensamma restauranger och matsalar från och med nästa år känns det onekligen som ett steg framåt och i rätt riktning.

Inga kommentarer: