03 juni 2011

Frihet och rättvisa har aldrig varit gratis...

Frihet, demokrati och rättvisa - självklart för så många av oss samtidigt som det i vissa länder kan tyckas ouppnåeligt. I Tunisien, Syrien, Jemen, Egypten och Libyen kämpar människor för rösträtt och demokrati och många dör i den kampen. Så långt borta från idyllen i sommarsverige som man kan komma...

När jag läser DN:s artikel Demokrati inte så viktigt for dagens unga svenskar... blir jag rädd och oroad över de svar som ges på frågorna som undersökningen som ligger till grund för artikeln ställt.
Våra ungdomar tar för mycket för självklart och visst blir jag orolig när man säger sig tycka att det är OK att sälja sin röst. Framförallt måste vi ju ifrågasätta vad skolan lär ut i ämnet samhällskunskap om demokrati, rättvisa och frihet, här verkar det som om det finns en rejäl förbättringspotential om vi inte har nått fram med budskapet om vikten av demokrati och demokratiska värden.

Att sälja sin röst för att de blir lovade en summa pengar kan så många som 21 procent tänka sig. 28 procent skulle "sälja" sin röst om någon erbjöd dem eller någon närstående ett jobb. Att det vore bättre om Sverige leddes av en diktator som inte behövde bry sig om val eller riksdagen anser 26 procent. Alla dessa siffror kommer från undersökningen som gjorts bland ungdomar/unga vuxna mellan 18-29 år. Man verkar inte tycka att det har någon betydelse om man lever i en demokrati eller inte...För äldre i Sverige är siffran 97 procent, 97 procent anser att det är viktigt att få leva i ett demokratisk styrt land. En stor skillnad!

Själv har jag alltid varit av den meningen att vår rösträtt är en skyldighet och ingen rättighet. Å andra sidan tillhör jag ju den något äldre generationen som har minnen genom mina föräldrar av krig och förföljelser, av ett lands tudelning i väst och öst.

Inga kommentarer: