24 februari 2010

Noras nya kommunala bolag

Jag sitter i styrelsen för Noras utvecklingsbolag och vi försöker i bolaget jobba för att marknadsföra Nora på ett tydligare sätt, att verka för att vi bygger goda relationer med företagare som redan finns i Nora och företagare som funderar på att flytta sin verksamhet till Nora. Tanken med det nya bolaget är att arbeta med olika typer av projekt som har med Noras framtida utveckling att göra. I detta arbete är givetvis företagen en viktig samtalspartner och därför har vi satt fokus på det samarbetet. Att marknadsföra Nora handlar mycket om att våga "sticka ut" på ett positivt sätt, stå upp och berätta vad vi i Nora är bra på och varför vi vill att du skall flytta hit.
Att vi äntligen kommit igång med att bygga bostäder är naturligtvis viktigt och det gör Nora Bostäder på ett utmärkt sätt. Men det räcker inte...om jag ser mig om efter någonstan att flytta så är inte det första att det finns lediga lägenheter eller hus utan jag tittar på om orten verkar ha trevligt centrum, finns det goda förbindelser med centralorten, hur ser naturen ut kring orten, vad finns det för idrottsarenor och - aktiviteter, simhall/gym, hur verkar skolorna/förskolorna vara, vad finns att göra på kvällstid i form av bio, restauranger, kulturaktiviter, musikutbud, sommar- respektive vinteraktiviteter.
Alltså tittar jag på helheten och tycker jag att det verkar vara en lockande ort att flytta till så börjar jag leta bostäder. Då är det viktigt att det finns lediga sådana i olika upplåtelseformer, att det finns möjlighet att bo både i tätort och på landsbygd. Men bara bostäder räcker inte för att locka mig utan jag köper ett helt koncept så att säga.
Nya utvecklingsbolaget har en styrelse som består av människor som brinner för just utvecklingsfrågorna i kommunen. Det finns inte som i insändaren av "Observer" någon orsak att känn oro eller fundera på om det finns saker som skall döljas för allmänheten genom att bilda bolag. Att beslutsprotokoll är offentliga och skall läggas ut på bolagets hemsida är en självklarhet, tillsvidare finns de på http://www.nora.se/ under politiska beslut. Vad som gäller för kommunala bolag kan man läsa mer om i kommunallagen och dessutom finns bestämmelser om allmänhetens rätt att ta del av handlingar hos vissa kommunala företag i 2 kap. 3 § offentlighets-och sekretesslagen (2009:400). Lag (2009:447) (läs mer på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090400.htm ).
Självklart ska man ta kontakt med Vd eller styrelseordförande om man har frågor. Alternativt vända sig till någon av oss som sitter i styrelsen.

Inga kommentarer: