11 februari 2010

Ansvaret för mitt barn

Idag har riksdagen tagit ett för många kontroversiellt beslut - att jag som förälder blir skadeståndsansvarig om mitt barn begår brott. Jag tycker det är lite märkligt att det är så kontroversiellt...jag har ju ansvaret för mitt barn tills det blir myndigt vid arton års ålder, eller hur? Om inte jag är betalningsansvarig för mitt barn, vem är det då?
Föräldrar har och måste ha, huvudansvaret för sina barn, det är för mig självklart. I det ansvaret ingår givetvis både det positiva och det mindre positiva. Jag kan, som förälder inte skjuta över ansvaret för mitt barn på förskola, skola eller social utan måste själv ta tag i det. Givetvis skall samhället finnas där för att hjälpa till, men samhället kan aldrig ersätta föräldraansvaret. Om jag har bekymmer med mitt barn är det mitt ansvar att söka hjälp i detta. Därför måste det finnas instanser i samhället som jag som förälder kan vända mig till. Många föräldrar orkar inte själva, av olika orsaker, ta tag i problemen och då måste hjälpen givetvis finnas där. Det är för mig lika självklart!
Parallellt med detta beslut så ingår det även i beslutet att barn under femton år skall utredas tidigare och mer effektivt. Ansvaret för att utreda ligger på polisen. Det är oerhört viktigt att stävja brott tidigt och sätta in insatserna på ett tidigt stadium. Denna markering från vuxensamhället är en oerhört viktig signal. Vi vuxna i samhället måste våga vara vuxna och säga ifrån när våra barn och ungdomar gör saker som inte är OK - det är också en viktig markering. När vi alla tillsammans gör det blir det en mycket tydlig signal och i förlängningen mycket enklare för våra barn att förhålla sig till saker som de innerst inne vet är fel.

1 kommentar:

Anna sa...

Bra att det händer nåt i den här frågan...