18 februari 2010

Varför är du politiker?

Läser i dagens nummer av Dagens Samhälle om Timrå kommun där tidigare socialdemokratiska kommunalrådet Kenneth Westberg plötsligt bytt sida och gått över till moderaterna. Han säger själv att "Vad är ideologin värd om man inte får tala fritt? Det är dessutom väldigt lite ideologi i kommunpolitiken. Nu får jag möjlighet att driva två för kommunen oerhört viktiga frågor (Dagens Samhälle 6.2010:5)."
Det får mig att fundera över bevekelsegrunderna hos oss som idag finns i politiken. Varför valde vi en gång att engagera oss politiskt? Svaret på den frågan är givetvis lika mångfacetterat som det finns antal politiker. Några gick med av ideologiska skäl i just det partiet där man finns idag, andra engagerar sig för maktens skull, någon för att man vill vara med och påverka sin vardag i kommunen, åter andra gillar att ha "fingrarna i syltburken" som någon uttryckte det. En del ställer säkert upp för att frågan kommit från partiet om ett engagemang, andra brinner för en fråga eller vill göra skillnad. Väldigt få tror jag engagerar sig för pengarnas skull när det gäller kommunalpolitiken. I små kommuner innebär det politiska engagemanget oftast ingen eller väldigt liten ersättning utan handlar om att man har politiken som huvudsakligt fritidsintresse. I små kommuner finns det inte heller så många heltidsuppdrag att "slåss om" och ofta innebär även dessa att man i så fall får gå ner i lön jämfört med sitt arbete.

Klart är att man kan komma på kollissionskurs med sitt parti i någon fråga och då kan det bli svårt att fortsätta. Lika klart är att det många gånger handlar om personkemi och kanske mindre om ideologi när man väljer parti lokalt. Många politiker på lokalplanet har kanske liten eller ingen koppling till partiet på riksplanet, då är inte ideologin så viktig heller. Kommunpolitik handlar ju som Kenneth Westberg säger väldigt lite om ideologi utan det är mer vardagsnära frågor som skall lösas för kommunens bästa. Då är det enklare att byta parti, även om säkert vissa byten ses med blidare ögon än andra. Säkert är också att det spelar roll när i tid ett partibyte sker.

Som politiker kan man ju jämföras med en ledare och som ledare har man alltid ögonen på sig. Ledare är man 24 timmar om dygnet oavsett var man befinner sig och i vilket sammanhang. Allt jag gör och allt jag säger kan på något sätt kopplas samman med min ledarroll. Jag läste någonstans följande: "tänk dig att du alltid har en väljare vid din sida som ser vad du gör" och det är ett bra motto för mig som folkvald att bära med mig!

1 kommentar:

Anonym sa...

En liten reflektion kring ämnet som jag fått av en bekant..

"Politik är ju till för att bemästra våra tillkortakommnaden. Tillsammans blir vi bättre människor än vi är var och en för sig"


Med vänlig hälsning
William