18 januari 2010

Vallokomotiv och nomineringar

Måndagmorgon, fantastiska istappar i formation utanför mitt arbetsrumsfönster och några tända ljus för att komma igång inför en arbetsdag som innehåller möten både på dag- och kvällstid. Igår skrev jag om vallokomotiv på riksplanet, idag tänkte jag fördjupa mig lite i nomineringsarbetet på det lokala planet.

Hos alla partier pågår just nu ett internt arbete som skall mynna ut i listor för kommunfullmäktige. Det är namnförslag som skall stötas och blötas internt i partigrupperna och sedan fastställas på årsmöten. Februari och mars är enligt stadgarna de månader som årsmöten skall hållas. I vissa partier är arbetet med att fastställa listorna ett arbete som är relativt snabbt avklarat, i andra partier tar processen längre tid. När årsmötet sedan fastställt listorna kan de presenteras officiellt. Då vet vi vilka kandidater som kommer att stå högst upp på listorna och följdaktligen är de som är aktuella för de tyngre posterna vid en valvinst, alternativt ett uppdrag som oppositionsråd. I Nora finns tre arvoderade kommunalrådsposter att fördela vid en valvinst - kommunstyrelsens ordförande, barn- och utbildningsnämndens samt socialnämndens ordförande. En tjänst på 100 % och två på 75 %. Dessutom finns en oppositonsrådspost på 75 %.

De fyra borgerliga oppositionspartierna i Nora har givetvis ett något svårare arbete med att gemensamt presentera kandidater än vad det socialdemokratiska partiet har. Precis som alliansen på riksplanet inte gick ut och presenterade några färdiga namn för ministerposterna innan valvinsten var nådd kan vi göra det innan vi vet valresultatet lokalt i Nora. Min gissning är dock att de politiker vi idag ser på framträdande positioner lokalt även är de som kommer att vara aktuella för kommunalrådsposterna vid en valvinst. Det är viktigt att vi kan presentera kandidaterna så fort respektive parti fastställt listorna, ett arbete som inte är helt synkroniserat eftersom det är mer än ett årsmöte som skall hållas. Är man intresserad av att vara delaktig i det partiarbete som detta innebär eller själv är intresserad av att kandidera på en fullmäktigelista föreslår jag att man omgående hör av sig till det parti som ligger ens hjärta närmast. Jag förmedlar gärna den kontakten.

Inga kommentarer: