10 januari 2010

Islam och muslimer

Idag har jag på min Facebooksida länkat till två intressanta artiklar på temat islam och muslimer. Dels är det Dagens Nyheters Dilsa Demirbag-Sten som skriver på DN opinion och dels är det en artikel i Svenska Dagbladet som beskriver tio muslimer och hur deras tro gör avtryck i vardagen. Artikeln i SvD ger oss givetvis tio olika tolkningar och vardagsbilder. Jag tycker bägge dessa artiklar är oerhört läsvärda och ger verkligen tankeställare. Inte minst därför att de flesta av oss, jag själv inkluderad, vet alltför lite om världens näst största religion (källa http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion#V.C3.A4rldsreligioner).
Varför drar vi (oftast) alla muslimer över en kam och tror att de alla är lika i sin religionsutövning? Varför drar vi i så fall inte samma paralleller mellan alla som bekänner sig till den kristna läran? Som Dilsa skriver - vi är inte bara muslimer utan även föräldrar, lärare, fjärilssamlare och hyresgäster. Precis som bland oss kristna är de flesta muslimer ganska sekulariserade och låter inte religionen och Koranen diktera vardagslivet, lika lite som jag låter religionen och Bibeln styra min vardag.
Vem som skall ges tolkningsföreträde är intressant - inte brukar vi låta Livets Ord pastorn ge tolkningsföreträde för alla oss kristna? Så varför ger vi då skäggiga, islamistiska män tolkningsföreträde för alla muslimer i Sverige och världen? Nej, mer nyanserad än så är givetvis islam, precis som kristendomen. Politiska islamister ser däremot inte som sin främsta uppgift att vara nyanserade utan har en helt annan agenda. Precis som kristna fundamentalister.

Inga kommentarer: