24 november 2009

Ungdomssituationen i Nora, forts

Radion har uppmärksammat situationen i Nora och jag kan tycka att det är positivt att vi får lite strålkastare på läget som råder. Givetvis är det alltid trist att dåliga nyheter får mest uppmärksamhet..jag som pratar mycket om att marknadsföra Nora på ett bra sätt ser inte riktigt fördelarna i detta..
Å andra sidan får det stå tillbaka nu då jag anser att det är viktigt att budskapet når fram till alla vuxna, inte bara de som arbetar med frågan professionellt. Alla föräldrar måste ta sitt ansvar som jag skrev redan igår, att prata med sina ungdomar om detta, att inte köpa ut, att inte bjuda på alkohol och att inte tycka att det är OK att ungdomar har fester hemma är för mig självklart. En av de viktigaste orsakerna till att stävja alkoholbruket är att om man är onykter är tröskeln lägre för att även pröva någon annan drog. Likadant är det med rökning, röker man inte vanliga cigaretter är det ett större steg att ta att prova att röka hasch eller mariujana. Om man som förälder är orolig ska man självklart ta kontakt med Resursen i Nora för att tex. få hjälp med ett drogtest!
Att ämnet engagerar ser jag på de kommentarer som kommer in till bloggen.

Att det behövs fler åtgärder än de mest akuta är sant, vi måste kommunicera med ungdomarna om detta, vad vill de, vad saknas? I Nora är vi duktiga på att lyfta fram vuxenkultur, men inte lika duktiga enligt min mening på att lyfta fram ungdomskulturen..istället för klotter på NBVJ:s järnvägsvagnar kanske vi ska ha en "kommunal klottervägg"? Istället för att ha tre små gummor med schalett på huvudet som symbol för vår stad kanske vi ska ha tre tjejer som bryter arm?

Inga kommentarer: