06 november 2009

Resultat och resurser i skolan

Oppositionspartierna i Nora valde att i veckan reservera sig mot den skolplan som majoriteten för fram. Vi anser att den fortfarande är för otydlig i sin skrivning. En av de saker vi vänder oss mot är det faktum att vi trots att vi valt att ge skolan stora resurser inte får ut det resultat vi rimligtvis borde kunna förvänta oss. Därför anser vi att vi måste ställa tydligare krav och på ett tydligare sätt tala om vilka förväntningar vi har på pedagogerna. Att bara fortsätta på den inslagna vägen är inte ett alternativ utan vi måste kommunicera på ett tydligt sätt vad politiken förväntar sig.
Flera av varandra oberoende undersökningar som kommit på senare tid stödjer vårt påstående om att det faktum att skolan får stora resurser inte är likställigt med att vi får goda resultat. Bättre kontroll, styrning och uppföljning på alla nivåer och även på tidiga stadier behövs. Mätbara kunskapsmål måste formuleras avpolitikerna som sedan tillsammans med skolledningarna måste följa upp om målen nås.
Idag ligger ett mål i Noras skolplan om att alla elever skall nå betyget VG, men inget om hur vi skall göra för att nå detta mål. Är målet ens realistiskt? Om jag som pedagog inte får ett klart besked om hur målet skall nås skapar jag mig en personlig bild av detta, vilket innebär att vi får lika många "hur" som vi har pedagoger i skolan. Är det så vi skall använda våra resurser? Genom att sätta otydliga mål som skapar frustration hos dem som skall lära våra barn och ungdomar för livet?

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi har tydligen i Nora ingen styrning av skolan. Vui har Sveriges bästa löner utan att premiera erfarna lärare. Vi har förskolelärare som varit rektorer etn kort tid och återvänt till förskolan med rektorslön osv. Det finns idag ingen styrning. Bra skrivet. Bloggen har hög kvalitet.