29 april 2011

Vem styr ditt liv?


Som liberal och svensk (även om jag inte är född här) är det för mig en självklarhet att jag på egen hand får göra mina livsval, bestämma var jag vill bo, vad jag vill jobba med, vem jag vill leva med eller gifta mig med. Även om mina föräldrar kan ha synpunkter och påverka mig så är det för mig självklart att de aldrig kan tvinga mig till det ena eller andra valet av någon sort och framförallt inte till valet av livspartner.

Men långtifrån alla svenska ungdomar får chansen att göra sin egna livsval...jag pratar om de ungdomar som idag lever i Sverige men som är födda i andra länder eller har föräldrar med annan bakgrund än den svenska. Här förekommer både våld och tvång av en art som jag har svårt att förstå. Trots att man levt i många år i Sverige bär föräldrarna med sig den kultur som rådde i hemlandet och förvägrar sina barn att leva efter svenska normer.
Det handlar långtifrån bara om tvångsäktenskap för flickor och pojkar under arton år, det handlar om en påverkan även på dem som är mycket äldre än så. Dessa ungdomar/unga vuxna förväntas av sina föräldrar att acceptera de gamla normerna och följa sina föräldrars vilja och förväntningar på hur de ska leva sina liv, och, med vem de ska leva sina liv...

Som liberal är jag otroligt nöjd med att regeringen har tillsatt en utredning för att se över lagstiftningen och föreslå de lagändringar som behövs för att ytterligare stärka skyddet mot barn- och tvångsäktenskap samt analysera förutsättningarna för en kriminalisering av barnäktenskap. Jag hoppas att vi snart kan få resultatet presenterat. Alla måste ha rätten att själva få forma sina liv!

Inga kommentarer: