06 oktober 2009

Förvånad

När jag hörde om justitieministerns förslag om att jag som förälder skall bli betalningsskyldig för om mitt barn orskar skadegörelse eller brott blev jag mycket förvånad. Jag trodde att det var så systemet fungerade redan idag..För mig är det högst obegripligt att någon annan skall betala för det som mitt barn orsakar. Om jag som förälder blir betalningsansvarig är det ju dessutom så att det blir väldigt tydliga konsekvenser - om jag måste betala en kraschad fönsterruta på skolan så kanske semesterresan det året blir inställd - alltså handling - konsekvens.Att tidigt markera att det inte är OK och säga ifrån är en av de absolut viktigaste åtgärder jag kan göra i min föräldraroll.
Självklart är det jag som förälder som bär det yttersta ansvaret för vad mitt barn gör fram tills mitt barn är myndigt, det är ju liksom hela poängen med föräldraskapet..Däri ingår givetvis också att betala de kostnader som uppkommer i samband med att mitt barn gör något olagligt. Där ingår även ansvaret för att hålla koll på mitt barn, vad det gör, vilka det umgås med och inte skicka signaler om att det är OK med skadegörelse och brott.

Inga kommentarer: