14 mars 2009

Ytterligare nyheter om bonusutbetalning till chefer, denna gång i SEB som efter massiva protester väljer att tacka nej till miljoner i fast löneökning som kompensation för uteblivna provisioner. Jag tycker det är märkligt att man inte inser detta innan protesterna sätter stopp för det - om vanliga löntagare idag går på knäna på grund av att man varslats och blivit uppsagd så måste man som en av näringslivets högsta chefer ändå ha sådan kontakt med verkligheten så att en löneökning på 2 mKr anses som en felsatsning i dagens konjunkturläge.

Till och med AMF pension har "drabbats" av denna maktens förträngning av verklighetsanknytning och även där går de högsta cheferna ut och väljer att inte ta emot bonusutbetalningarna, men återigen först efter massiva protester. Men hur kan bonusar i den storleksordningen betalas ut till ledningen samtidigt som resultatet i bolaget medför att kontobeskeden skrivs ner med 8% och pensionärerna får sina utbetalningar sänkta med ca 150:-/mån. Dagens Industri skriver: Samtidigt som pensionsjätten AMF:s två miljoner kunder får sänkta pensioner och får finna sig i ett återtag av pensionskapitalet med 17 miljarder kronor, får ledningsgruppen i AMF 17 miljoner kronor i bonus. I sammanhanget kan det nämnas att AMF ägs av LO-facken och Näringslivet gemensamt, Wanja Lundby Wedin sitter ex i styrelsen.

Det finns dock glädjande information - en av konkurrenterna, Alecta, har en Vd som redan förra året beslöt att avstå bonus och har fortsättningsvis ingen möjlighet till rörlig lön. Klädsamt med en ledning som har fingertoppskänsla.

1 kommentar:

Marie-Louise sa...

Nu skall jag lämna en kommentar i din fina blogg. Ja vad skall man säga om bonusskandalern? Jag brukar faktiskt inte bli upprörd över detta då jag tänker att det pågår hela tiden men kommer i dagen först när det blir hårda tider. Men nu mår jag nästan illa över det som du beskriver så bra "maktens förträngning av verklighetsanknytning" Och när jag hör Wanja Lundby Wedin försöka sig på någon torftig och skruvad förklaring ja så säger jag som Uggla ? "då går min gräns för vad jag pallar med,
nej då vänder sig min magen ut och in" Skönt att skillnaden mellan blocken minskar. De är så bra på att kläcka ur sig grodor så vi beöver inte vara oroliga, eller hur? Du skriver verkligen bra inlägg i din blogg. Nu håller jag tummarna för att mitt inlägg kommer fram. Kram! Marie-Louise