10 september 2009

Motion om härskartekniker

Alldeles i början av min tid i kommunfullmäktige i Nora slogs jag av det många gånger urusla debattklimatet i fullmäktige där endast ett fåtal ledamöter var uppe i talarstolen. Många var de som vittnade om att de inte kände sig bekväma med att gå upp och göra ett inlägg i debatten vilket innebar och innebär att endast ett fåtal ledamöter uttrycker sina åsikter. De vanligast använda härskarteknikerna som jag upplevde det då var osynliggörandet och förlöjligandet. Samtidigt hade vi politiker gått ut och sagt att vi ville skapa en arena för livfull debatt i fullmäktige i samband med att vi stängde våra kommunstyrelsemöten. Detta rimmade illa förstås och jag skrev en motion som inlämnades i februari -07 där jag menade att vi politiker borde få utbildning i begreppet härskartekniker (läs mer på http://sv.wikipedia.org/ ) hur de används och hur de kan undvikas. Dessutom föreslog jag att vi skulle anta etiska riktlinjer för förtroendevalda enligt en modell som bl.a. används i Halmstad.
På gårdagens kommunstyrelsemöte kunde jag glädjas åt ett positivt svar på min motion. Kommunchefen har bifallit den och förordar att vi förtroendevalda får en utbildning i härskartekniker, vilka de är, hur de tar sig uttryck och hur de kan undvikas. Alldeles oavsett om de används mer eller mindre idag är det viktigt att vi alla blir uppmärksammade på fenomenet härskartekniker. Gällande etiska riktlinjer så kommer vårt arbetsutskott att diskutera vidare om man anser att det finns behov av etiska riktlinjer. Sådana har antagits i flera kommuner runt om i Sverige.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bättre sent än aldrig;-)