20 september 2009

Kyrkovalet

Som medlem i Svenska kyrkan har jag idag varit i vallokalen och lämnat min röst. Det allra viktigaste för mig i valet är följande tre saker:
  • Homosexuella ska få vigas i Svenska kyrkan
  • Bekämpa kvinnoprästmotståndet
  • Starkt engagemang för global solidaritet

Svenska kyrkan har 5,6 miljoner svenskar röstberättigade medlemmar men dessvärre är det endast ett fåtal av dem som utnyttjar sin rösträtt.

Kanske är det som kyrkoherden Olle Carlsson säger - "de flesta människor har inga problem med Gud utan med markpersonalen. Det finns ett slags ilska över att att kyrkan inte tar bättre hand om sitt uppdrag". Många människor saknar det andliga och existentiella samtalet som kyrkan borde ta hand om. Olle Carlsson har de senaste tio åren fyllt Allhelgonakyrkan på Södermalm i Stockholm medan andra kyrkor runt om i Sverige har gigantiska problem med att få människor att komma till gudstjänsterna.

Kyrkan borde verkligen bjuda in människor, vara en plats "där jag kan vila vid din källa", en plats där jag som "vanlig" människa kan hämta styrka och vila ut. Att vara i kyrkan borde kännas som att komma hem, till en familj som jag tillhör. För de allra flesta människor är det viktigt att känna att jag någonstans kan få vara "liten" och få lyfta mina bekymmer och problem "en nivå".

Jag tror det är viktigt att kyrkan funderar över sin uppgift i dagens samhälle, hur kyrkan kan möta dagens moderna människor som inte känner igen sig i en fras som "Herren är min herde" och där barnen tror att vi firar jul för att de ska få julklappar. I dagens sekulariserade samhälle kan kyrkan inte komma med några sanningar "ovanifrån" utan måste bjuda in till samtal på ett lågmält sätt.Kyrkan har så många möjligheter att bli en central plats för människor inte bara när det är dags för bröllop, dop eller begravning men då fordas att kyrkan finns där människorna finns. Idag öppnar kyrkan sina portar för alla människor i samband med stora kriser, som diskoteksbranden i Göteborg, Estonia olyckan och tsunamikatastrofen. Det är viktigt och angeläget men kyrkan är större än så och borde inte enbart reducera sig till att vara en gigantisk krishanteringsorganisation.

Inga kommentarer: