23 juni 2009

Jag skrev om tredelad föräldraledighet i mitt senaste inlägg. Jag har fått en del reaktioner och vill gärna dela med mig av mina egna tankar kring detta. För mig som liberal är det viktigt att politiker skapar förutsättningar för människor att göra egna val i livet. Det var även min utgångspunkt när jag tog beslut om att följa partilinjen vid förra landsmötet som föreslog en jämställdhetsbonus. Jag tycker egentligen inte att vi politiker skall bestämma detaljerna i hur människor vill leva sina liv - eller hur de vill fördela sin föräldraledighet.Det finns lika många alternativ till varför man väljer som man gör som det finns barnfamiljer, har jag alltid sagt, en lösning passar inte alla.
Men, ju mer jag läser om jämställdhet och hur många procent av männen som faktiskt tar ut föräldraledighet, ju mer jag ser av utvecklingen av kvinnors karriärmöjligheter, desto mer börjar jag tro att Birgitta Ohlsson och Liberala kvinnor har rätt - ibland måste politiker gå före och visa vägen.. Kanske är det så att jämställdheten behöver en knuff i rätt riktning, eller snarare att männen behöver en knuff i rätt riktning. Genom att faktiskt använda politiska styrmedel och tvinga nyblivna föräldrar att dela ledigheten så jämställt som möjligt kan vi få fler män än dagens 20 % att ta ut föräldraledighet när barnen är små. Hmm, ja detta tål att tänka på inför landsmötet i november där beslutet skall tas.
Jag välkomnar dina kommentarer!

Inga kommentarer: