30 juni 2009

I måndags var det folkpartiets dag i Almedalen och Jan Björklund höll ett i många delar intressant tal. Att han talade mycket om liberala värden är positivt, hans betoning på det socialliberala värdena kommer fram på ett än mer tydligt sätt. Hans tydliga genusperspektiv hyllar jag också.
Jag tycker att idén om att införa lärlingsplatser med lärlingslöner är intressant. Mitt yrke medför att jag träffar många arbetslösa ungdomar och även om det handlar om individer och individuella val och situationer som medfört att personerna är där de är så är det bekymmersamt att en så stor del av våra ungdomar inte får börja sitt vuxenliv på ett bra sätt. För den egna stolthetens skull och för förmågan att växa som individ tror jag att det är en viktig sporre att kunna försörja sig själv istället för att som så många idag får göra - förlita sig på kommunens försörjningsstöd. Med en mer individuellat anpassad skolgång, lägre ingångslöner när man inte ännu är fullärd och större möjligheter till en bättre löneutveckling inom sitt yrke sett ur ett längre tidsperspektiv är absolut viktiga parametrar för att skapa dessa möjligheter. Vi är alla individer och det som passar en passar inte alla - en del är teoretiker och andra praktiker och som politiker måste vi skapa möjligheter för alla att kunna skapa sig ett bra liv och kunna försörja sig. Alla måste inte som i den socialdemokratiska världen skaffa sig en akademisk utbildning. Alla sorters människor behövs!
En annan åsikt som jag delar med Jan Björklund är hans inlägg till förmån för en allmän arbetslöshetsförsäkring i samma anda som vår sjukföräkring. Att detta skulle utarma fackföreningarna tror jag inte på - det har ett värde i sig att vara medlem i en fackförening. Men ingen borde tillåtas att stå utanför den så viktiga arbetslöshetsförsäkringen!

Inga kommentarer: