05 juni 2009

Imorgon är det Sveriges nationaldag och på söndag är det val till Europaparlamentet. Båda dagarna är viktiga dagar för mig. Att få chansen att vara lite extra svensk en dag om året är härligt - där har vi något att lära av våra vänner i Norge. Att ta sin möjlighet att få delta i ett demokratiskt val är något som alltför många avstår i Sverige idag. Men ser man sig omkring i världen så inser man snart att rösträtt inte är någon självklarhet för alla - därför anser jag att det är min, och din, skyldighet att faktiskt använda oss av rösträtten när vi bor i ett demokratiskt land och har möjlighet till detta!
Jag gillar Sverige och det svenska och tycker att det är härligt att vi äntligen firar vår nationaldag med lite pompa och ståt, att vi helt enkelt törs vara stolta över att vara svenskar. Samtidigt tycker jag att tanken om ett enat Europa är viktigt och att det är viktigt med de samarbete som EU-medlemsskapet innebär, framförallt gällande miljöarbetet, den grova brottsligheten och hur vi ska lösa den ekonomiska kris med tillhörande ungdomsarbetslöshet som vi har idag både i Sverige och Europa. För oss som inte haft krig på mer än 250 år är det även svårt att inse att EU faktiskt från allra första början var ett fredsprojekt - alla som någon gång åkt förbi en av de gigantiska krigskyrkogårdarna med mängder av kors i raka rader inser att det är något som vi inte vill se mer av.
Jag ser inget motsatsförhållande mellan att vara nationalist och gilla det svenska samtidigt som jag anser att samarbete är viktigt i Europa och även ur ett världsperspektiv. Men att vara nationalist på ett sätt som menar att vi skulle vara förmer än andra eller att vi ska stänga våra gränser är inget jag kan sympatisera med.

Inga kommentarer: