28 juni 2009

På onsdag är det dags, då tar Sverige över ordförandeskapet i EU efter Tjeckien. Många gäster beräknas komma till Sverige och naturligtvis kommer mediabevakningen att bli enorm. En fantastisk möjlighet att sätta Sverige på kartan i EU sammanhang. Som ordförandeland kommer Sverige att:
Planera och organisera minsterrådets arbete. Driva viktiga frågor.
•Svenska ministrar, ambassadörer och tjänstemän kommer att leda 3300 möten.
•Sköta kontakten med Europaparlamentet och kommissionen.
•Företräda EU vid möten med andra länder och organisationer
.

De flesta frågorna som kommer att finnas på agendan är kopplade till förslag, prioriteringar och tidigare beslut så det handlar inte om att vi får enorm makt. Men genom att många möten kommer att hållas på olika platser i Sverige får vi givetvis fantastisk publicitet. De frågor som Sverige uttalat som viktiga berör den globala ekonomiska krisen, klimatfrågan,rättsliga frågor, Östersjön, EU i världen och EU:s institutioner.

Det största och viktigaste mötet är dock det som kommer att ske i FN:s regi det kommande halvåret - jag talar givetvis om klimatmötet i Köpenhamn. Det blir en viktig uppgift för vår statsminister att leda EU:s delegation till detta för världen så viktiga möte.
Svenska Dagbladet ställde idag bl.a följande frågor till Fredrik Reinfeldt:
2001 innebar ordförandeskapet ett lyft för Göran Persson. Vad tror du en lyckad höst skulle innebära för dig?
– Jag har varit statsminister i tre år och nu börjar folk förstå vad det innebär att ha mig och denna regering vid makten. Men jag tror det här blir en prövningstid, håller han måttet även för denna utmaning?
Slutligen, vad ser du fram emot mest under ordförandeskapet?
– Det finns några månader här då jag i princip kommer vara helt uppslukad av världspolitiken, de globala klimatprocesserna och toppmöten. Det kommer förmodligen vara unikt i mitt politiska liv att få uppleva detta. Det är unikt att någon svensk kan påstå sig att ha varit med om detta.
Jag önskar Fredrik Reinfeldt lycka till med uppgiften!

Inga kommentarer: