15 december 2009

Politikerprestationer

Den enda korrekta opinionsmätningen görs på valdagen, innan dess kan media spekulera hur mycket som helst och opinionsmätningarna dugga tätt. Långt innan valdagen är det många spekulationer som luftas, många rykten som gör sig gällande som sanningar och många som pekas ut som vinnare respektive förlorare. Istället för att lyssna på rykten och halvkvädna visor så finns det ett mycket handfast sätt att följa upp politiker. Om jag inte har haft möjlighet att redan tidigare delta som åhörare på de öppna möten i nämnder och fullmäktige som finns i kommunerna.
Om jag som väljare vill veta hur "min" politiker skött sig under tiden från förra valet då jag gav henne mandatet att föra min talan kan jag enkelt kolla upp närvaron i de nämnder och styrelser hon sitter i via protokollen som ligger på nätet. Där kan jag även se om hon har reserverat sig mot något beslut om hon sitter i opposition.
Via kommunfullmäktiges protokoll kan jag kolla upp hur aktiv hon har varit i motionsskrivandet eftersom det årligen i oktober görs en sammanställning av besvarade och icke besvarade motioner som sedan presenteras. Målsättningen att motioner bör besvaras inom ett år, enligt kommunallagen, uppnås inte alltid.
Om jag sedan har ytterligare frågor så är de flesta politiker anträffbara via telefon, mobil, sms, e-post, facebook, egna bloggar och hemsidor, twitter och så vidare så några problem att själv kontakta och ställa mina frågor finns inte.
Om jag sedan inte är nöjd med partiets och min kandidats prestation har jag faktiskt möjligheten att själv ställa mig till förfogande och kandidera till kommunalval, landstingsval eller riksdagsval och får på så sätt en egen, mycket handfast möjlighet att själv vara med och påverka beslut som berör oss alla på ett eller annat sätt. Detta är en demokratisk möjlighet som i Sverige är tillgänglig för alla.

Inga kommentarer: