En fråga som varje verksamhet, privat såväl som offentlig dagligen borde ställa sig är: vem är vi till för? Om alla anställda och chefer varje dag gjorde det skulle troligtvis dagens prioriteringar bli enklare. Som politiker gäller samma sak - vem är vi till för? För kommunens innevånare och väljare förstås. Det är deras bästa vi skall ha för ögonen varje dag. Det är att se till att vi tillvaratar skattepengarna från kommunens invånare på bästa sätt i de verksamheter vi är satta att förvalta. Att skapa bra verksamheter med tydliga målbilder som följs upp för att se att vi landar rätt.
Att skapa möjligheter för erfarenhetsutbyte i verksamheterna för att ge dessa en chans att lära av varandras goda exempel. De individer som får uppmärksamhet växer och presterar bättre - detta är chefens viktigaste uppdrag och framgår tydligt om hon ställer sig frågan varje dag: vem är jag till för?
Vem är säljaren till för, jo kunden givetvis. Så hur kan jag som säljare på bästa sätt möta kundens förväntningar på mig?
Vad skulle ske i kyrkan om man ställde sig frågan vem är vi till för? Kanske skulle det bli enklare att prioritera hur och vilken verksamhet kyrkan skall satsa på, vilka som är välkomna i kyrkan. Prästen Olle Carlsson i Stockholm har uttryckt detta på ett mycket bra sätt - "de flesta av oss har inga problem med Gud men väl med markpersonalen".
Om du och jag varje dag ställer oss frågan vem är jag till för blir det sannolikt enklare att prioritera önskemål från brukaren om att gå ut och gå istället för att välja att köra igång en tvättmaskin, det blir enklare att fika tillsammans med de äldre på det särskilda boendet än att gå och sätta sig i ett personalgemensamt fikarum. Samma sak gäller på en skola där man kanske får prioritera att vara rastvakt för att skapa trygghet på skolgården istället för att fika med kollegorna. Eller i en reception på olika statliga och kommunala institutioner där öppettiderna borde vara generösa så att människor kan uträtta sina ärenden även efter klockan fem, den tid då de är lediga från sitt arbete. Kanske bör man på en socialförvaltning förskjuta sina arbetstider så att man bättre kan möta behoven av besök och samtal från oroliga föräldrar eller för att förlägga tid ute bland ungdomarna. Hur kan en kommuns hemsida svara upp mot " vem är vi till för" till exempel?
Jag tror att det är en framgångsfaktor i ett längre perspektiv om vi alla ställer oss frågan vem är vi till för?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar