Igår kväll klubbades s-majoritetens skolplan igenom i fullmäktige.
Från oppositionens sida valde vi att reservera oss, vilket vi även gjort tidigare i barn- och utbildningsnämnden och i kommunstyrelsen. Det blev en del debatt kring skrivningarna i skolplanen, en bra och saklig debatt som tydligt visar på skillnader mellan majoritet och oppositionspartierna när det gäller vad vi vill med skolan och hur vi ser på måluppfyllelse. Dessutom kunde vi förtydliga vilka krav vi vill ställa på en skola som får en budgetram på ca 239 mKr (49% av den totala budgeten) kommande år. Jag upplever att majoriteten är alldeles för rädd för att ställa krav som motsvarar de medel som ges.
Den borgerliga gruppens diskussioner under hösten utmynnade så småningom i en alternativ skolplan som visar hur vi skulle vilja följa upp och utvärdera de mål som finns i skolplanen, dvs. det vi inte fick gehör för i den skrivning som antogs. Därför är utgångspunkten den skolplan som antagits, vilken vi sedan har kompletterat genom att vi lagt till ytterligare något mål samt satsningar, dels har vi tydliggjort hur vi förväntar oss att man skall följa upp målen och hur de skall utvärderas.
Att pedagogerna och rektorerna är det viktigaste personerna i skolan för barn- och ungdomars möjligheter att tillgodogöra sig kunskap visade McKinsey rapporten som kom tidigare i höst. Att då våga ställa krav och utmana dem genom att ha tydliga skrivningar gällande hur de av nämnden satta målen skall uppnås tycker jag är barn- och utbildningsnämndens viktigaste uppgift. Eller som vi skrev i vår version av skolplanen: "Den pedagogiska utvecklingen skall i huvudsak bedrivas av professionen på varje skola. Den politiska ambitionen bakom skolplanen är att med övergripande mål skapa en tydlig styrning och en struktur för uppföljning av skolan utan att detaljstyra".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar