31 juli 2009

Bonusregn trots lågkonjunktur..

Mitt under lågkonjunkturen fortsätter bankerna i Sverige att betala ut höga rörliga ersättningar - samtidigt som minst en av bankerna går med miljardförluster. Jag undrar hur de som i spåren av finanskrisen fått lämna sina jobb känner inför detta? Jag undrar hur ansvariga på bankerna överhuvudtaget får ihop denna ekvation??
Det känns angeläget att detta blir en fråga som prioriteras inte bara i Sverige utan att en ribba för regler gällande fasta och rörliga lönedelar läggs gemensamt inom hela EU. De människor som arbetar inom finanssektorn rör sig relativt enkelt mellan olika länder och det är viktigt att vi genom en gemensam reglering stävjar avarterna inom finansvärlden utan att för den skull helt lägga en död hand över den. Visst är det rimligt att ha en bonusdel på lönen, visst är det rimligt att aktieägare som satsat pengar kan få utdelning men någonstans måste det finnas rim och reson mellan detta och det faktum att människor får lämna sina arbeten eller att ett företag/bank samtidigt går med förluster.
Jag trodde aldrig att jag skulle säga det som liberal och vän av marknadsekonomin men faktum är att det känns angeläget att på något sätt reglera den finansmarknad som faktiskt inte har visat sig kunna hantera detta på egen hand!

Inga kommentarer: