06 juli 2009

Äldre - tänk att man kan få en åldersgrupp att låta som något homogent...Varför säger vi inte lika gärna de yrkesarbetande? Att äldre är en homogen grupp med likadana behov är lika fel som att tro att yrkesarbetande skulle vara det! Vi är individer hela livet, från det vi föds tills vi dör.
Jag välkomnar verkligen Barbro Westerholm och folkpartiets idéer om att den dag jag blir pensionär ska jag själv få välja vad jag vill betala för i hemtjänsten. Om det sedan är en kommunal utövare eller någon privat som utför tjänsten har mindre betydelse så länge som det blir professionellt utfört. För den personal som skall utföra tjänsterna måste det ju dessutom vara en utveckling av professionen. Att arbeta i hemtjänsten/äldreomsorgen borde handla om så mycket mer än att tvätta och städa. Var någonstans finns det utrymme för att ge stimulans och utveckling för hemtjänstens personal? Att stärka stoltheten både hos personalen och dem som behöver hjälpen är inte minst viktigt. Att få mer varierade och innehållsrika arbetsuppgifter och att själv få bestämma över vad jag som kund vill ha utfört borde vara en självklarhet i ett samhälle som värnar individens frihet. En "lika för alla" lösning är alltför uppenbart en kvarleva från ett socialdemokratiskt samhälle där kollektivet bestämde över individen.

Inga kommentarer: