12 juli 2009

Min semester gör att jag för närvarande inte är lika aktiv på bloggen då vi far runt en del i Sveriges avlånga land. Men jag ska försöka hålla liv i den även under de kommande veckorna.
Nyligen frågade någon mig vad som är det bästa med Nora? Mitt svar blev att det givetvis är vår unika stadskärna och naturen med alla levande byar runt Nora, satsningen som görs på kulturområdet samt det faktum att våra skolor får ett högt betyg.
Vi kan bli ännu bättre på skolans område, ingen tvekan om det, framförallt kan vi vara öppna för fler alternativ både rent pedagogiskt men även kring vem som skall vara huvudman för skolor och förskolor. Sedan Norabostäder tagit över lokalerna har lekplatser och skolgårdar rustats rejält, ofta i samråd med de yngre barnen. Men jag saknar fortfarande något som jag tog upp i ett medborgarförslag redan 2005..det är en satsning på våra yngre tonåringar, då menar jag ett åldersspann kanske mellan 12-16. Visst har vi en förnämlig fritidsgård och ett aktivt föreningsliv inom idrottens område. Men för dem som inte känner sig hemma där finns inte mycket att välja på.
Mitt förslag i medborgarförslaget som jag lämnade in var att försöka få till stånd ett kulturhus/allaktivitetshus i det som då var Magnus Wetterholms Etablissemang 1 på Prästgatan i Nora. Av flera orsaker gick det inte att genomföra men tanken finns fortfarande kvar. Någonstans i det kulturtäta Nora måste det även i vårt offentlig rum finnas plats för ungdomskulturen. Det kan handla om samarbete med kulturpedagogerna, musik, grafitti, datorspel, motorintresse, skateåkande med mera. Hur vi skulle kunna få till detta är något som jag har funderingar kring.
Finns det lämpliga lokaler, finns det några intresserade som skulle kunna tänka sig att vara huvudman för till exempel ett allaktivitetshus för inte bara dessa åldrar utan det borde kunna vara öppet för alla, en naturlig mötesplats. I Sverige är vi så duktiga på att dela upp alla åldrar var för sig - jag tror att mycket skulle vara vunnet om vi som vill umgås över generationsgränserna hade möjlighet att göra detta. Hör gärna av dig till mig om du har tankar kring detta!

Inga kommentarer: