24 oktober 2013

Radband och äggstockar

I måndags cirkulerade ett reportage om abort i El Salvador på sociala medier. Artikeln handlade om det faktum att landet har en av världens strängaste abortlagstiftningar, så stränga så att foster inte ens får aborteras även om moderns liv är i fara...Horribla berättelser om kvinnor som döms till fängelse om de får missfall beskrivs...

Detta upprörde mig så till den grad att jag knappt kunde sova, ilska, sorg och frustration om vartannat skapade kaos i mitt huvud. Det första jag frågar mig är givetvis vad JAG kan göra, här hemma, i mitt land, för att hjälpa dessa kvinnor i kampen för att ha rätt till sina egna kroppar och till säkra aborter?

Det andra jag frågar mig återigen är givetvis, vad det är som gör att män i allmänhet och kyrkliga företrädare i synnerhet anser sig ha rätten att styra kvinnors sexualitet - för det är detta det handlar om ytterst. Att förvägra kvinnor rätten till en legal abort minskar inte aborterna men innebär att kvinnor gör abort under fruktansvärda förhållanden och samtidigt riskerar sina liv...2013 borde vi ha kommit längre än så i alla länder på jorden!

Det tredje jag frågar mig är givetvis var den högervåg kommer ifrån som sveper över så många länder idag och försöker få oss att gå tillbaka till medeltiden när det gäller synen på kvinnor, kvinnors kroppar och sexualitet?

För mig var detta ytterligare en påminnelse om att jämställdhetsarbetet långtifrån är avslutat, varken i vårt eget land eller i El Salvador.
Visst har Sverige kommit längre, men jag behöver bara tänka på några av de senaste hovrättsdomarna i våldtäktsmål för att jag ska må illa - vi måste tydligen fortfarande upplysa om att våldtäkt INTE handlar om sex utan om makt!

Inga kommentarer: