23 oktober 2013

Mina mantran

Under mina tio år i politiken myntade jag två tydliga mantran som jag använde mig av ofta. Det ena var att - avskaffa Jante - det andra var - vem är vi till för.

Att avskaffa Jante har många efterföljare, inte minst Tomas Gunnarsson som är coach/föreläsare och inspiratör driver framgångrikt sitt företag och sin site Tomas Gunnarsson där han tar upp kampen med Jante, hur mentaliteten påverkar oss och som även har gett ut en bok  "Konsten att överlista Jante". Att avskaffa Jante är något vi alla måste hjälpa till med och tänka på när vi är missunnsamma mot kollegor och vänner och inte minst oss själva. Inte kan väl jag....Jo, det är precis det du kan!! Arbetet med att avskaffa Jante måste drivas varje dag och det finns fortfarande mycket kvar att göra...!!

Mitt andra mantra - vem är vi till för - har sin grund i min förvåning över att så många inom politiken ser det som ett självändamål att vara politiker. Man är det liksom för sin EGEN skull, man driver sina EGNA frågor, har sitt EGET perspektiv och har helt tappat bort att det faktum att vara folkvald är att ha fått ett uppdrag av medborgarna i sin kommun, sitt landsting eller i riksdagen. Det finaste uppdrag man kan få, faktiskt!

Samtidigt kan jag förvånas dagligen över att så många människor på olika nivåer och platser i samhället glömt "vem de är till för"...
Rektorn på en förskola som har öppettider som inte är anpassade till föräldrarnas behov, pedagoger som tycker det är besvärligt när diskussionen landar i att man måste ha förskolan öppen längre på kvällen för att det finns föräldrar som har det behovet eller någon i vilket serviceyrke som helst som lämnar en sur eftersmak efter sig, ni vet vad jag menar...
Vem är vi till för borde verkligen vara en fråga som vi alla oftare ställer oss!

1 kommentar:

Marie-Louise sa...

Bra skrivet. Jag tar upp det i nästan alla möten med personal i äldreomsorgen. Vi måste ställa oss frågan varje dag - för vems skull är vi här. Marie - Louise