14 juli 2010

Vilka är vi?

Kort personlig presentation av de sex första namnen på folkpartiet liberalernas fullmäktigelista i Nora. Vi behöver din röst för att kunna föra en liberal politik i Nora!

Du hittar de flesta av oss på facebook och kan läsa mer om oss och vår liberala politik på folkpartiet.se där du söker oss på "Folkpartiet nära dig" och klickar på Örebro län samt vidare till Nora

1 Gabrielle Peteri 54 år, har en utbildning inom organisation och ledarskap och har läst lite statskunskap vid sidan av jobbet. Arbetar som konsultchef på Proffice när jag inte är tjänstledig för uppdraget som oppositionsråd. Har sedan 1996 erfarenhet av befattningar som chef/ledare på olika nivåer. Bor i hus i Nora och har en dotter som flyttat hemifrån och en son som börjar gymnasiet i höst. Fritiden ägnar jag gärna åt resor, kultur, litteratur och god mat i nära vänners sällskap.
Ledamot i kommunstyrelsen, barn- och utbildningsnämnden samt ledamot i kommunfullmäktige. Sitter i styrelsen för Nora Utveckling AB samt i Regionstyrelsen. Jag brinner för näringslivs- äldreomsorgs- och skolfrågor. Noras näringslivsklimat måste förbättras i nära samarbete med näringslivet, inom äldreomsorgen driver jag frågor om valfrihet och trygghetsboende. Skolans viktigaste frågor är lugn och ro i klassrummet, en läsa, skriva räkna garanti och att resurserna satsas på de lägsta årskurserna. Vi måste nå bättre meritvärden och pojkar måste stimuleras till bättre resultat i klassrummen. Jämställdhetstanken genomsyrar allt mitt politiska arbete. Jag ser Länspendeln som en av de viktigaste frågorna för Noras utveckling.

2 Ulf Wilder 62 år, arbetar som forskningsrådgivare vid Örebro universitet men har också ett förflutet som egen företagare. Gift med Åsa som är egen företagare. Till familjen räknar vi också fyra barn som alla flugit ur boet. Min grundutbildning är civilekonom och fil.mag. med inriktning arbets- och organisationspsykologi. Jag har arbetat som organisationskonsult och ägnat en stor del av mitt yrkesliv åt kommunikationsfrågor – relationer, information, PR/marknadsföring, IT etc.
Jag är ledamot i kommunstyrelsen samt ersättare i kommun-fullmäktige och i direktionen för Bergslagens kommunalteknik.
Näringslivsfrågor är viktiga för mig liksom landsbygdens utveckling och mitt politiska patos hämtar sin näring från socialliberalismen. Att valfrihet och stort ansvar för sitt eget liv ska gälla alla människor som kan och vill är en politisk grundbult som jag gärna vill hålla fram. Samtidigt får vi inte glömma bort de som behöver särskilt stöd. Många frågor kräver särskilda insatser från tid till annan. I dag måste vi i allt högre grad uppmärksamma ungdomars möjligheter till arbete som en sådan fråga.

3 Birgitta Borg 68 år, utbildad vårdlärare. Jag har främst arbetat med utbildning, organisations- och vårdutvecklingsfrågor. Tillsammans med maken Erik, hörselläkare, flyttade jag 1991 från Stockholm till Nora och Skrekarhyttan. Fram till pensioneringen arbetade jag vid Örebro universitet som chef för studentfrågor och sedan för samverkan med det omgivande samhället. Nu arbetar jag med utbildning för unga hörselskadade, driver ett sommargalleri och bed and breakfaströrelse.
Politiska uppdrag: Ledamot i kommunfullmäktige, ersättare i kommunstyrelsen och ledamot i kultur- och fritidsnämnden, styrelsepost i Nora Teaterförening och ersättare i Länstrafiken.
På fritiden blir det mycket föreningsliv. Jag är ordförande i föreningarna Ljusstråk och Nora Art och sjunger i Nora Kammarkör.
Jag vill verka för en kulturpolitik där kulturen har en given plats inom alla kommunens verksamheter. Behovet av offentliga mötesplatser där människor i alla åldrar kan ta del av eller skapa kultur och också delta i fria, öppna samtal måste uppmärksammas. Satsningar
där många av Noras kulturarbetare medverkar som t ex. Ljusstråk, Parkfesten och Nora Natt måste värnas och ske i samverkan med kulturarbetarna. De ekonomiska villkoren för kulturarbetare måste uppmärksammas.

4 Jens Larsson 35 år, vetgirig samhällstyckare, fabriksoperatör och f.d. produktionsplanerare på Orica. Har även ett förflutet som egenföretagare. Bott i kommunen hela livet, just nu i en villa i Stadsskogen och har en son som heter Lucas, 3 år. 3-årig gymnasieutbildning på handelsprogrammet. Ordförande i Folkpartiet Liberalernas lokalförening. Ersättare i Kommunstyrelsen, Barn- och utbildningsnämnden och Socialnämnden. Ledamot i Valnämnden. Kyrkofullmäktiges ordförande i Nora Bergslagsförsamling. Demokratifrågor, sociala frågor och frågor som rör det ideella samhället ligger varmast om hjärtat. Fritiden ägnas gärna åt tennis, cykel, löpning och styrketräning. Även bio- och teaterbesök med goda vänner ligger högt på intresselistan. Jag älskar att sjunga (hellre än bra) är schlagernörd som älskar melodifestivalen.

5 Bengt Nilsson 62 år, ekonom och egen företagare. Nuvarande uppdrag är ledamot i kommunfullmäktige, socialnämnden och kultur- och fritidsnämnden. Jag är allmänpolitiskt intresserad och mina intressefrågor innefattar speciellt samhällsutveckling och näringslivsfrågor.
Jag vill engagera mig för att stärka ungdomars fritidsaktiviteter. Ett rikt föreningsliv förutsätter ändamålsenliga anläggningar i kommunen. En utbyggnad av Norvalla, som idag är i stort behov av upprustning för att uppfylla dagens krav på en modern idrottsanläggning, är nödvändig. Idag uppfyller inte arenan godtagbar tävlingsstandard. Norvalla kan, efter en upprustning, på ett helt annat sätt nyttjas såväl av allmänheten, som av skolor och idrottsföreningar. Även bör en idrottshall, en multihall, med mångsidig användning byggas. För många som är intresserade av att flytta till Nora är utbudet av fritidsaktiviteter i kommunen betydelsefull.

6 Rabie Hadad 27 år och arbetar på Sandvik som utvecklingsingenjör. Har varit politiskt intresserad sedan ung ålder och har socialliberalismen som politisk grund. Jag anser att en bra utbildning är grunden för det mesta i ett väl fungerande land.
Jag påstår inte att en högutbildad befolkning automatiskt har en större förståelse för andra kulturer. Däremot kan jag säga att jag under min egen utbildning har fått en större förståelse för Sverige. För mig har det varit viktigt att redan från lågstadieåldern få umgås med infödda svenskar här i Nora.
Jag vet att jag som en av få invandrare på en liten ort snarare har assimilerats än integrerats. Jag är övertygad om att det för vissa fungerar att lämna en kultur för en annan. Med fler utbildade invandrare bidrar en större grupp till den konkurrenskraft som gör att vi kan bibehålla vår livsstandard. Jag är för ett Sverige med lägre kriminalitet, med tryggare och lyckligare människor. En politik som tar hand om de svaga och skapar ett samhälle som ger alla möjligheter att göra och komma vart de vill, bara de jobbar hårt.

Inga kommentarer: