22 juli 2010

Integration i Nora och Sverige

Vad är viktigt när man som invandrare kommer till ett nytt land? Jag vill idag skriva om några viktiga integrationspunkter som gäller både i Sverige och i Nora.
Det nya som sker nu är att Alliansen flyttar över ansvaret från socialtjänsten till arbetsförmedlingarna för dem som kommer nyanlända till Sverige. Detta görs givetvis för att tydliggöra att det handlar om just att hitta ett arbete och få en möjlighet att försörja sig själv, inte att omhänderta vuxna människor som klarat att fly från sitt hemland av olika orsaker.
För mig är det en självklar reform, jag anser att ett av de största slöserierna i vårt land är slöseriet med de människor som kommit hit och har höga utbildningar som läkare, ingenjörer, forskare och som idag sitter och kör buss, taxi eller arbetar som städare. Vi måste bli mycket duktigare på att ta vara på dessa människors kompetens! Givetvis måste vi även skapa arbeten för dem som inte är högutbildade och se till att de får en möjlighet att försörja sig. Vi måste överhuvudtaget bli bättre på att släppa in människor med annorlunda namn på våra arbetsplatser!

Något som är viktigt när man kommer till ett nytt land är givetvis språket, språket är nyckeln till att inlemmas i det svenska samhället, att få jobb, att kunna följa barnen i skolan, att få vänner som inte kommer från hemlandet. Något annat som är viktigt är att förstå vilka lagar och regler som gäller i det nya hemlandet.
Här kommer det på riksplanet att skapas en utbildning som kommer att informera vad som gäller både juridiskt, men även kulturellt i vårt land. Det innebär både de skrivna och de oskrivna lagarna som gäller i landet Sverige. Givetvis kan vi aldrig tvinga någon, eller styra någon, att anamma de kulturella normer som finns hos oss. Men jag tror att det är viktigt att skapa en förståelse för varför de finns och framförallt är det viktigt att skapa en förståelse för vilka lagar som gäller i det nya hemlandet. För dem som är födda och uppvuxna här är det självklart, men kommer jag som vuxen till ett annat land är det ju något som jag måste lära mig precis som allt annat som är nytt i ett nytt land. Att ha den kunskapen minskar även risken för att ovetande göra något olagligt.

Inga kommentarer: