19 juli 2010

Flipp eller flopp för sociala medier?

Sociala medier som facebook, youtube, bloggar och twitter och dess betydelse har diskuterats flitigt inför årets valrörelse. Många bloggar om detta, du kan exempelvis läsa Kent Perssons blogginlägg om detta på http://networkedblogs.com/5Ybrv .
Själv tror jag att det är viktigt att synas på många olika sätt, inte minst för att våra väljare ser olika ut. Det kommunikationssätt som passar den ena passar inte den andra.

En fördel är givetvis också att kunna komma ut snabbt med ett budskap i jämförelse med ex en debattartikel eller en artikeln skriven av en journalist i lokalpressen. Det viktigaste för mig är dock möjligheten att kunna komma nära mina väljare, att kunna få kommentarer och inlägg på det som jag skrivit och på så sätt direkt få feedback när jag använder mig av sociala medier. Men som sagt, det är viktigt att synas på många olika sätt och det ena utesluter inte det andra.

Sociala medier kommer säkert inte att avgöra valet 2010 men att inte finnas och synas på de vanligaste sociala medierna tror jag är en felsatsning om man är politiskt engagerad idag. Facebook tror jag t.ex. når ca 40 % av svenska folket idag så trots allt finns det en stor grupp som inte använder sig av Facebook. Om det blir flipp eller flopp för de sociala medierna kommer vi naturligtvis inte att veta förrän efter den 19/9...Men jag tror på flipp!

Konsten att balansera privat och personligt på en lagom nivå är det som kan vara svårt. Att inte lämna ut för mycket men ändå så mycket så att man ger en personlig bild av sig själv och inte bara den officiella politikerbilden...Att inte glömma för vem man skriver sina inlägg för är även det viktigt, det får inte bli för mycket förkortningar och politiskt mumbojumbo utan hela tiden måste vi som använder oss av sociala medier komma ihåg att inte fastna i politiska "fackuttryck" utan skriva tydligt. Enligt mig är det viktigt att uppdatera sin blogg ofta, helst varje dag, att pinga sin blogg så att den kommer upp när någon letar efter den på ex. google eller knuff. På Facebook gäller det att inte bara "basunera" ut sina egna statusuppdateringar utan att även vara just social och kommentera andras inlägg, att inbjuda till dialog. Så som sagt, jag gissar på flipp för sociala medier om de används rätt. Vad tror du?

Inga kommentarer: