26 april 2009

Folkpartiet liberalerna i Nora skrev förra året i juni en motion om att tillsätta en äldreombudsman i Nora kommun. På förra kommunstyrelsemötet kom ett förslag till svar från förvaltningens utvecklingsstrateg. I svaret hävdas att det inte finns något behov av en ytterligare kontaktväg där de äldre kan få framföra sin synpunkter och ges tillfälle att ställa frågor. Förvaltningen hänvisar till att det finns en mängd kontaktvägar redan idag inom kommunen, förvaltningen samt att det även finns kontaktvägar till förtroendevalda och till Länsstyrelsens äldreombudsmän. Förvaltningen väljer att helt bortse från andemeningen i vår motion där vi pekar på att det allra viktigaste är att äldreombudsmannen skall vara fristående från den kommunala beställar- och utförarförvaltningen. Att som görs peka på Länsstyrelsen ombud räcker inte.
Antalet äldre ökar hela tiden och för dem som idag tillhör den grupp äldre som är svaga och utsatta, kanske inte ens med anhöriga kvar i kommunen, helt beroende av andras insatser för att få sina behov tillgodosedda, måste rättssäkerheten stärkas.
Att vara i en beroende ställning och samtidigt ifrågasätta den omsorg man får blir en helt omöjlig sits. Än mer gäller detta i en liten kommun som Nora där kontaktvägarna är många och ibland alltför nära för att det ska kännas bekvämt. Därför är det av yttersta vikt att funktionen som äldreombudsman blir helt fristående i förhållande till dem, ex förvaltningen eller de förtroendevalda som faktiskt är ansvariga för hur insatserna utformats och utförs på daglig basis. Det handlar alltså inte om att ge utrymme för generella synpunkter på äldreomsorgen inom kommunen utan om att faktiskt ges möjlighet att komma med synpunkter på just precis den vård som jag som person blivit föremål för vid ett eller flera specifika tillfällen.
Istället för att helt avvisa vår motion borde förvaltningen ha gått in och tittat på de kommuner som idag har en framgångsrik funktion som äldreombudsman och ta lärdom. Äldreombudsmän finns bl.a. i Stockholm, Täby, Uppsala, Borås, Kristianstad och Nybro. Några av äldreombudsmannens viktigaste uppgifter i dessa kommuner är:
Ge råd, stöd och vägledning till äldre och deras anhöriga, närstående eller andra företrädare.
Förmedla kontakt och slussa vidare till rätt ansvarig eller huvudman.
Ta emot och följa upp synpunkter, önskemål och klagomål och förmedla dessa till dem det berör.
Uppmärksamma brister och föreslå förbättringar.
Sprida goda exempel så att vi kan utveckla och förbättra äldreomsorgen i vår kommun.
Sprida kunskap om den forskning som pågår inom äldreområdet.
Det är alltså många och viktiga uppgifter som en äldreombudsman har att arbeta med. Detta blir än viktigare i takt med att antalet äldre i vårt samhälle ökar och därför är det så angeläget att säkerställa att det finns fokus på kvalitet snarare än kvantitet. Vi är individer hela livet, låt oss säkerställa att vi inte som äldre blir en grupp som inte ges möjlighet att välja hur den sista tiden skall utformas. Hela livet skall levas, också den sista sträckan!

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra inlägg Gabrielle. Jag håller naturligtvis med i det du skriver. Själv jobbar och lobbar jag för en ÄO i Halmstad kommun. Helst en ÄO i varje halländsk kommun. Men det är nog och förblir en utopi. För äldre står inte högt i kurs längre.
Må gott och lev väl.
/JS