09 augusti 2009

Varför folkpartist?

Som fritidspolitiker får jag ofta den frågan - varför blev det just folkpartiet, vad innebär det att vara liberal?
För mig har det alltid varit självklart att jag varit liberal och folkpartist trots att jag inte varit medlem i partiet så länge utan tog det steget först när jag valde att bli aktiv i kommunpolitiken 2003. Det finns tre starka skäl till att jag är liberal:
- det första skälet är att jag har en stark tilltro till individen och hennes möjlighet att göra egna, kloka val. Politiken skall ge mig som individ förutsättningar att göra dessa val, men inte detaljplanera mitt liv. Det innebär i praktiken att jag är för friskolor och privata eller andra alternativ till förskolor, äldrevård, sjukvård osv. Allt för att individen själv ska få välja vad som passar bäst för just henne.
- det andra skälet är att jag tror på marknadsekonomin som drivkraften i samhället. Låt vara att vi i den senaste ekonomiska krisen fått se en del avarter av denna, men jag ser ingen annan modell som skulle fungera bättre.
- det tredje skälet är att jag tror på solidaritet både med människor som har det svårt hemma i Sverige men även med människor ute i världen. Att vi gemensamt bidrar till att människor får goda livsvillkor är för mig en självklarhet.
Lägg därtill att vi liberaler vill stärka demokratin i alla världens länder och driva en generös biståndspolitik så har jag gjort en kort summering om mina bevekelsegrunder för valet att vara folkpartist och liberal.

Inga kommentarer: